Narzędzia
Menu lewe
- Jesteś tutaj:
- Strona główna
- Informacje dla mieszkańców
- Aktualności
Wizyta partnerów w ramach projektu Erasmus+ Dealing with stereotypes in education
Szkoła Podstawowa im. ks. dr. Stanisława Sychowskiego w Skrzeszewie w dniach 7 – 11 października 2019 roku gościła partnerów z Bułgarii, Turcji, Niemiec i Włoch w ramach projektu Erasmus+ Dealing with stereotypes in education. Tematem naszego spotkania partnerskiego była równość religii. Odwiedziło nas 9 nauczycieli i 21 uczniów. Było to czwarte spotkanie projektowe. Pierwsze odbyło się w Turcji, następnie we Włoszech i w Bułgarii. Ostatnie odbędzie się w Niemczech.
W pierwszym dniu uczestnicy brali udział w zajęciach integracyjnych i poznawali szkołę. Uczniowie pokazali przygotowane wcześniej prezentacje krajów, regionów i szkół, dzięki czemu mięli możliwość poznania historii i kultury krajów partnerskich. Następnie przygotowywano w grupach narodowych prezentacje o stereotypach, których tematem była równość religijna. Na zakończenie uczniowie przedstawili swoje prezentacje i zapoznali wszystkich z sytuacją wyznaniową i religijną w swoich krajach. Jednym z założeń projeków było zwiększenie aktywnego zaangażowania uczniów w życie społeczne, zagłębienie się w temacie dotyczącym stereotypów a także wzmocnienie relacji między szkołami a lokalnymi organizacjami.
Dodatkowymi atrakcjami dla uczestników projektu były pokazy strażackie OSP Skrzeszewo oraz tradycyjna, kaszubska kolacja przygotowana przez lokalne Koła Gospodyń Wiejskich.
W ramach projektu nauczyciele i uczniowie odwiedzili ZSZiO w Żukowie, gdzie wicedyrektor p. Magdaleny Rotter zapoznała gości z systemem nauczania w Polsce w kolejnych etapach edukacji. Następnie zwiedzili gotycki kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Żukowie, gdzie proboszcz parafii ks. Krzysztof Sagan zapoznał uczestników projektu z historią klasztoru Norbertanek oraz przedstawił historyczne podłoże różnych religii na świecie.
Instytucją wspierającą realizację projektu jest Gmina Żukowo. Burmistrz Gminy Żukowo p. Wojciech Kankowski spotkał się z partnerami projektowymi w Regionalnym Centrum Kultury „Spichlerz”. Włodarz gminy przedstawił historię Żukowa i regionu Kaszub oraz wręczył upominki promujące gminę Żukowo. Goście obejrzeli także wystawę „Haftu Kaszubskiego”. Po południu uczniowie brali udział w grze terenowej „Symbole religijne”. Zajęcia te zostały przygotowane przez uczniów i nauczycieli SP w Skrzeszewie oraz Młodzieżową Radę Gminy Żukowo.
Zorganizowano wycieczki do miejsc, które związane są nierozerwalnie z tematem tolerancji, akceptacji i równości (również religijnej). W zadumie zobaczyliśmy KL Stutthof, czyli były niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny a następnie zwiedziliśmy największy gotycki zamek na świecie w Malborku.
W kolejnym dniu skupiono się na intensywnej pracy nad tematem projektu czyli równością religijną. Uczniowie zostali podzieleni na 4 wielonarodowe zespoły, w których przeprowadzono zajęcia językowe, muzyczne, kodowania, psychologiczno-pedagogiczne oraz quizy religijne. Wszystkie zajęcia związane były ściśle z tematyką wymiany. Efekty tej pracy można oglądać na szkolnych korytarzach ( plakaty, hasła ) a także na stronie szkoły – Biuletyn https://skrzeszewo.com.pl/wydarzenia/biuletyn-projekt-erasmus/ .
Po południu i wieczorem zwiedzano miejsca kultu religijnego w Gdańsku – katedrę w Oliwie, meczet przy ul. Abrahama, cerkiew Św. Mikołaja oraz Stare Miasto.
W ostatnim dniu pobytu dyrektor szkoły p. Ewa Płotka wręczyła naszym gościom certyfikaty uczestnictwa w projekcie Erasmus+. Dokonano ewaluacji wspólnych działań. Następnie wolontariusze katolickiej organizacji charytatywnej „Caritas”, pochodzący z różnych krajów, opowiadali o swoich doświadczeniach związanych z tematem równości religijnej i formach niesionej przez nich pomocy. Odpowiadali przy tym na wiele pytań zadawanych przez zainteresowanych tematem uczniów. Wolontariusze zaangażowali uczestników projektu w gry pochodzące z całego świata, a nauczyciele w tym czasie planowali kolejne działania związane z projektem.
Dzięki projektowi uczniowie: pogłębili wiedzę na temat stereotypów dyskryminacji, nastąpił wzrost świadomości społecznej, tolerancji, empatii, wzrosła świadomość międzykulturowa, komunikacja i dialog. Rozwinięte zostały umiejętności porozumiewania się w języku angielskim, operowanie danymi, umiejętność krytycznego myślenia. Wzrosła również umiejętności pracy zespołowej oraz pragnienie aktywnego uczestnictwa w szkolnych i lokalnych kampaniach przeciwkodyskryminacji.
Nauczyciele wzmocnili międzynarodową współpracę z innymi pedagogami w celu opracowania nowych strategii i metod radzenia sobie ze stereotypami i dyskryminacją.
Źródło: Szkoła Podstawowa w Skrzeszewie